Zaprojektowanie, wdrożenie i utrzymanie Systemu Zarządzania materiałami BTL i kampaniami reklamowymi w sieci sprzedaży operatora telekomunikacyjnego.

Stanęliśmy przed zespołem, który miał do lat wypracowane praktyki działania, sprawnie zarządzał materiałami reklamowymi dla sieci około tysiąca punktów sprzedaży. I wkładał w tę pracę oprócz serca, olbrzymią ilość wysiłku, wykonując większość prac ręcznie lub przy wsparciu MS Excell. Udało nam się dostarczyć narzędzie naprawdę usprawniające pracę tego zespołu, choć liczba koniecznych do stworzenia mechanizmów wizualizacji okazała się być wyzwaniem.

Skrótem BTL („below the line”) określa się działania reklamowe skierowane do odbiorcy indywidualnego. Reklama BTL przybiera najróżniejsze formy – od standardowych ulotek czy plakatów, poprzez standy, dyspensery, reklamę podświetlaną po gadżety takie jak naklejki, kalendarze, zegary. W odróżnieniu od ATL („above the line”), jej odbiorca jest już wstępnie zainteresowany produktem, nie ma tylko jeszcze jasności którym.

Podział na ATL i BTL ma obecnie znaczenie czysto historyczne. Jego powstanie prawdopodobnie sięga lat 50. XX wieku i ma związek z firmą Procter&Gamble. Zainteresowanych jaki jest związek „linii” z typem działań reklamowych odsyłam do bardziej kompetentnych źródeł, np. tu: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-tradycyjny-podzial-na-atl-i-btl-a-marketing-xxi-wieku

System Clipper BTL powstał w odpowiedzi na potrzeby jednego z głównych operatorów telekomunikacyjnych. Zarządzanie ponad tysiącem punktów sprzedaży przy dynamicznie zmieniającej się ofercie to nie lada wyzwanie. Konieczne jest:

  • zachowanie przejrzystości i jednolitości układu, by Klient niezależnie od sklepu, do którego pójdzie, mógł łatwo się odnaleźć;
  • zapewnienie, by w punkcie sprzedaży zawsze dostępne były aktualne materiały reklamowe;
  • zadbanie o to, aby były one wyeksponowane w sposób zgodny z bieżącymi badaniami marketingowymi;
  • wsparcie zespołu sprzedawców;

To tylko niektóre zadania służące zachowaniu dobrego wizerunku firmy i przyciągnięciu Klienta, których realizację ułatwiło wdrożenie systemu.

Wydawałoby się, że w dobie cyfryzacji reklama materialna straci na znaczeniu, jednak właśnie w obszarze marketingu sprofilowanego okazuje się być nadal skuteczna. Dlatego też wdrożenie systemu w 2019 r., mimo dłuższego czasu poświęconego na zasilenie go kompletnymi i spójnymi danymi początkowymi, okazało się dla naszego Klienta ważnym sukcesem i istotnym usprawnieniem pracy zespołu zarządzającego materiałami wsparcia sprzedaży.

0
materiałów w użyciu
0
punktów sprzedaży
0
konsultantów
0
miejsc ekspozycji

Zarządzanie punktami sprzedaży

Kartoteka punktów sprzedaży w systemie Clipper BTL obejmuje listę sklepów własnych, Autoryzowanych Punktów Sprzedaży i sklepów partnerskich. Każdy z nich opisany jest zarówno poprzez dane teleadresowe, listę pracowników, jak również pod kątem wyposażenia ekspozycyjnego, oraz listę kampanii reklamowych, jakimi został objęty. System umożliwia też swoisty dialog pomiędzy specjalistami od marketingu a pracownikami danego sklepu zarówno w zakresie przekazywania dyspozycji jak ekspozycja powinna wyglądać, poprzez proces zamawiania materiałów aż do potwierdzenia odzwierciedlenia zaplanowanych działań w rzeczywistości czyli podgląd aktualnej ekspozycji.

Zarządzanie elementami ekspozycji

W celu ujednolicenia wyglądu i zawartości ekspozycji w punktach sprzedaży, system Clipper BTL pozwala na definiowanie rodzajów mebli ekspozycyjnych (elementów ekspozycji lub fragmentów wystroju). Definiując mebel podaje się jego proporcje, tło, a następnie wypełnia szablonami miejsc ekspozycji czyli miejscami, w których mają znaleźć się materiały reklamowe. Materiały te mogą być konkretnymi urządzeniami lub np. ulotkami je opisującymi. Zapewnienie ich odpowiedniego układu, aby Klient nie miał wątpliwości, gdzie szukać opisu danego urządzenia wydaje się nie być zadaniem trudnym. Choć gdy wyobrazimy sobie szeroką i dość często zmieniającą się ofertę takich sklepów, uwzględnimy ludzką omylność czy też nieprzywiązywanie uwagi do szczegółów, łatwo tu o swego rodzaju bałagan, a daleko do jednolitości ekspozycji. Dlatego też system wspiera proces definiowania szablonów, kontrolując logikę układu oraz generując schematyczną wizualizację danego elementu ekspozycji. Dzięki temu, że  system umożliwia również odnotowanie jakie meble znajdują się w danym punkcie sprzedaży, pracownicy sklepów dostają przejrzystą informację, jak mają ustawić ekspozycję.

Zarządzanie kampaniami promocyjnymi

Uruchomienie nowej kampanii promocyjnej zazwyczaj wiąże się z intensywnymi przygotowaniami i sporą niepewnością marketingowców na ile pomysł będzie trafiony i jakie zyski przyniesie. Tym bardziej przydaje się wsparcie systemu, który pozwala w uporządkowany sposób zapanować nad elementami, które dla kreatywnego umysłu są już mniej ciekawe, a mianowicie:

  • które punkty sprzedaży kampania ma objąć,
  • czy nie ma konfliktu z innymi działaniami promocyjnymi w nich prowadzonymi w danym okresie,
  • jakie jest ich zapotrzebowanie na materiały.

I to wszystko – jak to system IT – precyzyjnie i na chłodno…

A dane te, skorelowane później z danymi sprzedażowymi, mogą pomóc dokonać oceny kampanii.

Poszczególne kampanie mają swój cykl życia – od projektu, poprzez gotowość do wdrożenia, do głównego okresu, kiedy kampania obowiązuje, aż do momentu jej archiwizacji, kiedy staje się historią. Ale na etapie obowiązywania, dla osób odpowiedzialnych za kampanię ważna jest informacja, czy wszystkie punkty sprzedaży nią objęte, przygotowały odpowiednią ekspozycję, czy są gotowe na godzinę „0”. Dzięki możliwości odnotowywania w systemie potwierdzenia przez pracowników sklepów, nie trzeba przeglądać kilobajtów nieuporządkowanych maili – wystarczy wyświetlić sobie raport gotowości.

Zarządzanie materiałami promocyjnymi

Największy ilościowo zbiór, zarządzanie którym wspiera System Clipper BTL, to materiały promocyjne: ulotki, plakaty, książeczki, egzemplarze demonstracyjne, gadżety, itd. Dzięki ich szczegółowemu opisowi, możliwe jest przygotowanie makiet planowanych ekspozycji. Wzajemne powiązania materiałów (np. urządzenia i ulotki go opisującej) ułatwia kontrolę czy zaplanowany układ jest logiczny. Flaga „Uwzględnić w raporcie zapotrzebowania” określa, czy dany materiał podczas tworzenia definicji kampanii promocyjnej ma być brany pod uwagę w raporcie zapotrzebowania materiałów. Wyliczana przez system kolekcja dozwolonych typów miejsc ekspozycji podpowiada, w jakim miejscu ekspozycji dany materiał może być umieszczony.

Specyficznym materiałem promocyjnym są tzw. opisówki, najczęściej zawierające szereg parametrów technicznych opisywanego urządzenia. Wypracowaliśmy wspólnie z Klientem mechanizmy, dzięki którym ich wygląd jest definiowany w aplikacji, po czym są one automatycznie generowane na podstawie zgromadzonych danych. Pozwoliło to na dużą oszczędność czasu pracy osób przygotowujących wystandaryzowane, proste materiały, ale – co może istotniejsze – opisówki mogą być drukowane bezpośrednio w sklepach.

W trakcie wdrożenia okazało się również, że skoro dane są kompletne i uporządkowane, to można z nich skorzystać prezentując Klientowi informacje również w wersji elektronicznej. Dlaczego nie!